13.05.2016
Ruohonjuuri Oy

Puita halaamalla raha kirstuun kolahtaa

Luomu- ja lähiruokaan, luonnonkosmetiikkaan ja terveystuotteisiin erikoistunut vähittäiskauppaketju Ruohonjuuri Oy on kasvattanut liikevaihtoaan 16 miljoonaan euroon eli 21 prosentilla. Samalla Ruohonjuuri aikoo saada ison siivun Ruotsissa käynnissä olevasta ekobuumista. Jos suunnitelma toteutuu, luvassa on myös osakeanti.

Ruohonjuurella on neljä myymälää Helsingissä sekä yksi Tampereella, Turussa, Raisiossa ja Oulussa sekä kasvava verkkokauppa. Uusia myymälöitä on avautumassa Isoon Omenaan ja Kalasataman kauppakeskukseen. Tavoitteena on perustaa kaksi uutta Ruohonjuuri-myymälää joka vuosi.

” Meitä on pidetty aikaisemmin enemmän harrastelijoina, mutta olemme kasvaneet merkittävien liiketoimintayritysten joukkoon ja haluamme olla rohkeita edelläkävijöitä myös johtamisen käytännöissä”, kertoo toimitusjohtaja Arto Ranta-aho.

” Puita halailemalla raha kirstuun kolahtaa”, naurahtaa toimitusjohtaja. ”Eettisen ja vastuullisen liiketoiminnan ei tarvitse tarkoittaa sitä, että bisnes ei olisi kunnossa. Hyvällä arvopohjalla, ja herkällä ja lujalla johtamisella pystyy tekemään hyvää tulosta.”

Ruohonjuuressa on yli vuoden ajan laajentumista myös Tukholmaan ja myöhemmin muualle Ruotsiin. ”Lopullista päätöstä ei ole tehty. Yhtiökokous valtuutti hallituksen jatkamaan asian kehittelyä ja selvittelyä”, kertoo Ruohonjuuren hallituksen puheenjohtaja Ari Matikka.

Ruohonjuuressa tehdyn analyysin mukaan Ruotsin ekomarkkinat ovat moninkertaiset Suomeen verrattuna ja kasvu erittäin voimakasta. Vähittäiskaupan kautta kulkenut luomuliikevaihto kasvoi viime vuonna 38 prosenttia ja kasvu jatkuu. Ruotsi siis houkuttelee.

”Kyllä toki. Ruotsin markkinat ovat lähes kymmenkertaiset meidän alallamme verrattuna siihen mitä ne ovat Suomessa. Markkinapotentiaalia kyllä löytyy, mutta löytyy tietysti kilpailuakin”, Matikka sanoo.

Ruotsalaiset Ruohonjuureen verrattavat ekokaupat ovat kuitenkin pieniä ja huonosti tuottavia, koska ekotuotteet kulkevat  markettien kautta. Marketien valikoimat ovat suppeampia kuin Ruohonjuuren tarjonta Suomessa.

Ruohonjuuressa uskotaan, että yrityksellä on tarvittava osaaminen ja resurssit saavuttaa merkittävä jalansija Tukholmassa. Suomessa Ruohonjuuri on kasvanut erittäin nopeasti 16,3 miljoonan euron liikevaihtoa pyörittäväksi ekoketjuksi, jonka kaupat ja verkkokauppa tuottivat viime vuonna 1,1 miljoonan eruon liikevoiton.

www.ruohonjuuri.fi

 Lähde: Kauppalehti