Yritystarinat -haastattelusarjassa pyydämme yrittäjyyden ja omistajuuden murroskohdassa olevia suomalaisia yrittäjiä jakamaan ajatuksensa yrityksen kasvusta ja tulevaisuudesta.
Ari Kuosma, toimitusjohtajaja ja osakas, Isännöitsijäpalvelu
Tällä kertaa Yrittäjästä omistajaksi -toimitus pääsi vierailemaan Bulevardin kattojen ylle. Bulevardi 3:n yläkerrasta löytyy isännöintialan pioneeri, Isännöitsijäpalvelu Oy, joka on palvellut asukkaita jo 40 vuoden ajan. Vaikka yritys lähestyy jo keski-ikää, ei toimistossa vaikuta aika pysähtyneen menneille vuosikymmenille. Eloisa puheensorina täyttää kattohuoneiston pitkät käytävät ja huoneet, joista avautuu hulppea näkymä Vanhaan kirkkopuistoon.
Miksi sitten olemme täällä? Emme vain hulppeiden näkymien vuoksi, vaan arvokkaiden oppien toivossa. Isännöitsijäpalvelu on tehnyt vahvaa kasvua viime vuodet, vuonna 2014 liikevaihto ylsi 2,7 miljoonaan euroon ja yritys on tehnyt hyvää tulosta viimeiset 20 vuotta. Lähdimme siis selvittämään, mitä salaisuuksia löytyy kasvun takaa. Oikeaksi henkilöksi valottamaan yrityksen toimintatapaa valikoitui Ari Kuosma, toimitusjohtaja ja osakas, joka johtaa talon lähes 30 henkilön rykmenttiä.
Isännöitsijäpalvelun palveluihin kuuluvat kiinteistöjen kokonaisvaltainen hallinto, johtaminen ja sekä taloushallinnonpalvelut. Kuosma kertoo isännöitsijän olevan kuin taloyhtiön toimitusjohtaja, joka pitää huolen siitä, että asukkaiden etu toteutuu. Vaikka isännöintialalla pätevät omat lainalaisuudet, varmaa on, että oppeja voi ammentaa myös muille toimialoille.
Ari Kuosma kiteyttää kolme vinkkiään matkalle vakaaseen kasvuun, eli toisin sanoen yrittäjyydestä omistajuuteen seuraavasti:
1. Ilman luottamusta et voi jakaa vastuuta
”Jotta työntekijät ottavat vastuun, he tarvitsevat myös valtaa. Johtajan on annettava työkalut ja työrauha. Toki on myös johtajan tehtävä olla työntekijän apu ongelmatilanteessa, ja tarvittaessa puututtava tilanteeseen jos aihetta on. Jatkuva syynääminen on kuitenkin tarpeetonta. Siksi onkin palkattava ihmisiä, jotka ovat luottamuksen arvoisia, ja johtajan on itse käyttäydyttävä tätä luottamusta kunnioittaen.”
2. Kukaan ei saa olla korvaamaton
”Meillä on selkeä organisaatiokaavio, ja jokaiselle isännöitsijälle oma varamies. Vakaata kasvua tavoittelevassa yrityksessä kukaan ei saa olla korvaamaton. Yrityksen toiminta ei saa kaatua sairastapaukseen, eikä palvelun laatu kärsiä, jos joku on hetken poissa. Kun mietitään yritystä omistajan näkökulmasta, on pitkällä tähtäimellä arvokasta investoida hetki organisaationrakenteen suunnitteluun ja toimivaan varamiesjärjestelmään. Korvaamattomuus ei kuitenkaan liity siihen, että työntekijä ei tunne itseään tärkeäksi. Päinvastoin. Kun tehtävät ovat niin selkeät, että tarvittaessa varamies voi ottaa kopin, vähentää se jokaisen stressiä ja samalla pitää oman työnkuvan selkeänä.”
3. Tunnista teknologian mahdollisuudet omalla toimialallasi
”Isännöinti on perinteinen toimiala, mutta se ei se tarkoita jämähtäneisyyttä iänikuisiin toimintatapoihin. Vaikka olemme pioneeri, olemme myös onnistuneet omaksumaan uudistajan roolin. Meillä sähköiseen puoleen on pyritty panostamaan investoinneilla, kuten palkkaamalla alan asiantuntija vetämään IT-projekteja.
Teknologian ei ole tarkoitus kuormittaa, vaan tehostaa olemassa olevaa toimintaa. Meidän intrasta löytyy kaikki ajankohtainen taloyhtiön tieto. Jokaisella asiakkaallamme on mahdollisuus päästä milloin vain käsiksi kaikkiin taloyhtiön dokumentteihin ja seurata prosesseja intran avulla. Teknologiasta on meillä tullut apu asiakastyytyväisyyden nostamiseen aivan uudelle tasolle.
IT-prosesseissa oikeiden kumppanien löytäminen on tärkeää. Meitä matkalla kasvuun on IT-puolella auttanut HS-Worksin porukka.”
Isännöitsijäpalvelun tarinan tarjosi HS-Works.