Yrityksen sisäinen omistajuus vai lisää ulkopuolista rahoitusta? Startup-rahoitus ristiaallokossa

Vuosi sitten Kristian ja Anna-Leena Raij saivat perheenlisäystä ja miettivät, mitä veneelle tehtäisiin. Se tulisi seisomaan koko kesän laiturissa, mutta kulut juoksisivat siitä huolimatta.

He päättivät yrittää vuokrata venettään muille. Sopivaa vuokrausfirmaa ei kuitenkaan tuntunut löytyvän. Yrityksillä oli rajattu määrä asiakkaita, ja monilta puuttui kyky markkinoida palvelua digitaalisesti uusille asiakkaille.

Siitä he saivat idean: perustetaan oma veneiden Airbnb. Palvelun kautta yksityishenkilöt voivat vuokrata veneitä toisille veneharrastajille. Niinpä Kristian ja Anna-Leena perustivat Skipperi-nimisen palvelun, joka lanseerattiin Suomessa viime keväänä.

Konsepti herätti yleisössä niin laajaa innostusta, että palvelu päätettiin avata heti loppukesästä myös Ruotsissa. Ensi vuonna Skipperin tavoitteena on keskittyä Suomen ja Ruotsin markkinoihin sekä avata palvelu kolmannessa maassa – todennäköisesti Australiassa.

Mistä rahoittajia hyvälle startup -idealle?

Jokaisen startup -yrittäjän haaste on alussa sama: käsillä on loistava idea, mutta sille on vaikea löytää rahoittajia.

Skipperin perustajat päättivät, etteivät he hae rahoittajaa vain pelkälle idealle. He halusivat kehittää palvelua itse mahdollisimman pitkälle omien taitojensa ja rahoituksensa voimin. Kristianin ja Anna-Leenan lisäksi yrityksen perustajiksi lähtivät koodaaja ja suunnittelija. Yhdessä tiimi pisti palvelun pystyyn ja hankki sille ensimmäiset asiakkaat.

Myöhemmin tämä auttoi heitä saamaan palvelulle rahoittajia. ”Meillä on vakuuttava tiimi, joka tätä tekee. Pystyimme osoittamaan, että tällä porukalla saamme paljon aikaiseksi, ja yritystoiminta on jo käynnissä”, Kristian kertoo.

Kristian toteaa, että rahoittajien houkuttelemisessa auttoi myös selkeä yritysidea: ”Monessa startupissa bisnesidea on aika utuinen. Meitä helpottaa se, että Skipperin idea on yksinkertainen ja konsepti on helposti selitettävissä.”

Sisäinen omistajuus motivoi, mutta ulkoisella pääomalla kehitetään toimintaa

Rahoituksen hankkiminen ajaa startup -yrittäjät ristiriitaiseen tilanteeseen: ulkopuolista rahoitusta kaivataan toiminnan kehittämiseen, mutta toisaalta omistajuus on hyvä pitää yrityksen sisällä.

”Omistajuus motivoi työntekijöitä. Jos osakkeita valuu paljon yrityksen ulkopuolelle, organisaation sisäisen motivaation ylläpitäminen käy vaikeammaksi. Se on rahoituskierroksella myös haaste, mikä pitää taklata”, Kristian toteaa.

Tästä syystä Skipperissä on pyritty siihen, että merkittävä osa omistajuudesta olisi yrityksen sisällä. Rahoitusta on haettu maltillisesti suhteessa yrityksen arvoon nähden.

Koska tehdystä työstä ei ole ollut vielä mahdollisuutta maksaa palkkaa, työntekijöitä pyritään motivoimaan omistajuuden kautta pitkällä aikavälillä. Jokaiselle projektiin mukaan tulleelle on annettu osuus yrityksestä. ”Kaikki ovat aitoja perustajaosakkaita”, Kristian toteaa.

Kristian painottaa, ettei yrityksessä tule käyttää liikaa aikaa sen pohtimiseen, kuka omistaa ja minkäkin verran: ”Varsinkin nuorten omistajien kohdalla näkee, että siitä tulee aika keskeinen asia. Ja alussa se aiheuttaa kipuilua. Mutta omistajuuden ei pitäisi olla se toiminnan ykkösjuttu.”’

Millaista arvoa sijoitusenkeleiden tulisi yritykselle tarjota?

Kun Skipperissä haettiin rahoitusta toiminnan kehittämiseen, toiveena oli, että uudet omistajat tuottaisivat muutakin kuin rahallista arvoa yritykselle. Ja niin kävikin. Kristian kiittelee uusien omistajien aktiivisuutta.

Yksi omistajista on Tulos Helsingin toimitusjohtaja Lasse Larvanko, jonka osaamisen avulla on kehitetty Skipperin digitaalista markkinointia.

Toinen omistajista on Olli Kähkönen, jolla on vahvaa kokemusta veneilyalan yrittäjyydestä ja rahoitusmaailmasta. Olli on auttanut Skipperiä hakemaan uutta rahoitusta, mutta sen lisäksi hänen verkostojensa kautta Skipperille löytyi yksi uusi omistaja Ruotsista. Roy Frijters mahdollisti Skipperin avaamisen uudessa maassa.

”Ollin ei oikeastaan tarvitsisi tehdä Skipperin eteen enää mitään, koska hän on tuonut meille Royn ja Ruotsin markkinat, mikä on niin iso asia, ettei sitä voi rahassa mitata”, Kristian sanoo.

Royn verkostojen kautta taas löytyi henkilö, joka kiinnostui avaamaan Skipperin Australiassa. Yrityksen kasvun kannalta keskeisin asia on löytää oikeat henkilöt. Tässä Kristian luottaa verkostoitumiseen, sillä onnistunutta rekrytointia ulkomaiden vetämiseen on lähes mahdotonta löytää puskista.

Tulevaisuuden tavoitteena on kasvattaa Skipperistä maailmanlaajuinen palvelu. ”Mutta ensin tutustutaan lokalisointiin ja opetellaan tämä toiminta kunnolla. Niitä startupeja on nähty ihan riittävästi, jotka laajentavat toimintaa liian nopeasti ja menevät konkurssiin, koska yritystoiminta on niin ohkaista joka maassa”, Kristian sanoo, ”Me haluamme tehdä hieman pienemmällä rahalla selkeää liiketoimintaa.”

Kristian kertoo, että nyt Skipperissä opiskellaan, miten markkinoinnin ja myynnin rahat käytetään tuloksellisesti ja miten he saavat asiakkaat palaamaan palvelun pariin mahdollisimman usein. ”Osaamme myös painaa kaasua, kun sen aika tulee.”

Asiantuntijoiden-parhaat-vinkit-yrittajyyden-ja-omistajuuden-murroskohtiin

Skipperi.fi -verkkosivusto on jakamistalouteen perustuva palvelu, jonka kautta yksityishenkilöt voivat vuokrata venettään muille henkilöille.

Tämän yritystarinan teille tarjosi Nordiw Law.

Kirjoittaja: Hanna Schneider, Ratkaisutoimisto Seedi.