“Jokainen yritys käy vähintään yhden eloonjäämiskamppailun”

 

Tyylikkäitä puhelinkoppeja toimistokäyttöön valmistavan Frameryn tarina alkoi hauskan sattumuksen kautta. Tampereen Teknillisessä yliopistossa tuotantotaloutta opiskeleva Samu Hällfors oli ystävänsä Vesa-Matti Marjamäen kanssa kesätöissä paikallisessa IT-alan yrityksessä. “Silloinen esimies puhui koko ajan puhelimessa avotoimistossa häiriten samalla koko 100 hengen toimistoa”, Samu kertoo.

“Kaverini Vesku sanoi napakasti esimiehellemme, että mee ny johonki muualle puhumaan”. “Hanki mulle tänne puhelinkoppi” -vastauksen jälkeen kaverukset ryhtyivät rakentamaan puhelinkoppeja yrityksille. Ensimmäiset kopit nikkaroitiin autotallissa.

“Ongelma oli sama muissakin avotoimistoissa ja tiesimme alusta asti, että tästä haluamme kehittää ison bisneksen”, Samu kertoo innostuneesti. Teekkaripojat eivät halunneet tyytyä muutaman hengen tai miljoonan yritykseen ja kunnianhimoiset tavoitteet ovatkin ohjanneet Frameryn maailman markkinajohtajan asemaan.

Kuudessa vuodessa liikevaihto 18 miljoonaan

Frameryn kasvuvauhti on ollut huikea. “Vuonna 2015, kun tuote oli vientikelpoinen, aloimme kasvattaa kansainvälistä myyntiä. Sitä ennen toimimme jo aktiivisesti Skandinaviassa”, omistajayrittäjä Samu kertoo. Nyt kuusi vuotta perustamisesta yritys on kasvanut 2 työntekijän  ajatuksesta 72 työntekijän firmaksi, joka on alansa pioneeri.

”Olemme vieneet tuotteitamme jo 44 maahan ja koen, että olemme vasta kasvun alkuvaiheessa. Vuonna 2016 liikevaihtomme ylsi 18 miljoonaan ja tänä vuonna tuplataan.”

Aina ei ole mennyt yhtä hyvin: “Jokainen yritys käy vähintään yhden eloonjäämiskamppailun. Meidän tapauksessa niitä oli kolme”, Samu kertoo.

“Oli uskomaton hetki, kun jäätiin ekaa kertaa plussalle”

Palkitsevimpana onnistumisen hetkenä Samulle on jääynyt mieleen, kun maaliskuussa vuonna 2015 Framery jäi ensimmäistä kertaa plussan puolelle. “Oltiin kannattavia, ja se on uskomaton fiilis. Ja vielä hienompaa on, kun se on säilynyt, kun ensin on elänyt viisi vuotta plussan ja miinuksen rajamailla”.

Haasteellisinta aikaa ovat olleet ensimmäiset kasvattamisen ja kasvun vuodet. “Liikevaihdon kasvattamiseksi nollasta viiteen tarvitsee tehdä huikeasti enemmän töitä kuin viiden miljoonan liikevaihdon kasvattamiseksi 17 miljoonaan. Ja sama pätee kaikkiin yrityksiin.”

Samu on ylpeä yrityksen saavuttamista kansainvälisistä palkinnoista ja tunnustuksista. Framery on voittanut useita muotoilupalkintoja, muun muassa London Design Weekin hopeapalkinnon ja Chicagon NeoCon-messuilla kultaa. Kansallisesti ja henkilökohtaisella tasolla Ernst & Young:n Young Entrepreneur of the Year 2016 on Samulle tärkeä palkinto. Framery on valittu myös Pirkanmaan Vuoden työnantaja 2016 -kilpailun finaaliin.

framerytoimisto

Tulevaisuuden toimisto on ihmiskeskeinen ja luova

Vaikka puhelinkoppien valmistus ja kokoonpano tapahtuu Suomessa ja alihankkijat ovat suomalaisia, myyntiä tapahtuu ympäri maailman. Muun muassa Yhdysvallat, Saksa, Ruotsi ja Thaimaa on jo valloitettu ja yhteensä vientiä on 44 maahan. Frameryn bisnes onkin painottunut 90% ulkomaille, jonka pojat vaistosivat jo puhelinkoppien kehitysvaiheessa.

Markkinajohtajan paikan pitämiseksi kilpailuedun ylläpitäminen on aivan olennaista. Frameryn tapauksessa tuotekehitys painottuu tutkimustyöhön. Samu kiteyttääkin ajatuksen asiantuntijuuden kehittämisestä hienosti:

“Asiantuntijuus tarkoittaa, että täytyy aktivoitua tutkimukseen ja sitä kautta tehdä tutkimusyhteistyötä liittyen asiakkaiden ongelmiin ja siihen, miten heidän arkeaan ja toimistotyön tuottavuutta voi parantaa. Vain tällä tavoin voidaan pysyä ajan hermolla ja kehityksen kärjessä.”

Samu puhuu “human centric officesta” eli ihmiskeskeisestä toimistotilasta, jonka avulla työntekijöiden työteliäisyys, tuottavuus ja luovuus lisääntyvät. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ihmisten liikkeitä ja toimintoja mittaamalla voidaan tulkita, miten tietyt muutokset työympäristössä auttavat ja helpottavat työskentelyä.

Tiimin tyytyväisyys heijastuu loppukäyttäjien kokemuksiin

Entä mihin nuori kasvuyrityksen omistaja haluaa toimitusjohtajana panostaa? “Iso kuva on se, että tiimistä lähtee kaikki. Kun ihmiset, joiden kanssa tehdään duunia ovat tyytyväisiä niin silloin tehdään myös tulosta.”

Akustiikan asiantuntijat ovatkin kääntyneet ajattelemaan, että työntekijöiden hyvinvointi ja tyytyväisyys tulee ensin, ja sen jälkeen tulevat asiakkaat ja loppukäyttäjät, joiden kokemuksia kuunnellaan herkeämättä.

Tulevaisuudessa Samu haluaa Frameryn pysyvän yhä maailman johtavana puhelinkoppien valmistajana. “Tulevaisuutta miettiessä kuusikin vuotta tuntuu valovuodelta. On mennyt hirvittävän pitkä aika alkuvuosista ja silti se on kulunut hujauksessa. Yrittäjyyden lomassa ajan käsite hämärtyy”, Samu pohtii.

“Jatkoa ajatellen näen, että toimialalla kasvu on todella nopeaa ja me saavutamme 100 miljoonan liikevaihdon muutamassa vuodessa. Se on seuraava välietappi, johon pyritään kasvamaan.”

Framery on vuodesta 2010 valmistanut äänieristettyjä puhelinkoppeja ja neuvottelutiloja toimistoihin. Samu Hällfors on Framery Oy:n perustaja ja varatoimitusjohtaja.

Frameryn yritystarinan tarjosi Ratkaisutoimisto Seedi.

 

yom_testi

Yrittäjätyyppi-testimme avulla selvität, millaista yrittäjätyyppiä sinä olet. Tiedostamalla yrittäjätyyppisi saat yllättävän sopivia vinkkejä yrityksen eloonjäämiskamppailuiden selättämiseen.