Havainto 4/10: Toimitusjohtaja tasapainoilee inspiroivien ja kuormittavien tekijöiden välillä

Toimitusjohtajien työ on tasapainottelua haasteiden, mieluisten ja vähemmän mieluisten tehtävien kesken. Suuri osa pienten- ja keskisuurten yritysten toimitusjohtajien ajasta menee myös asiakastyöhön. Kristoffer Lindberg Evli Pankista kertoi Future CEO 2017 -julkistustilaisuudessa, että toivookin asiakkaiden säilyvän aina toiminnan keskipisteessä yritysten toiminnassa:

“Se, että asiakkaat inspiroivat toimitusjohtajia on tulevaisuutta ja nykyisten, modernien johtamisoppien mukaista tekemistä.”

Future CEO 2017 -tutkimustulosten mukaan PK-yritysten toimitusjohtajia inspiroivat ennen kaikkea konkreettiset asiat. Kolme inspiroivinta asiaa PK-toimitusjohtajien työssä ovat:

  1.  Tulokset, menestys, kasvu
  2.  Asiakkaat
  3.  Henkilöstö, ihmiset, yhteisö

Tomi Hussi Eterasta nosti julkistustilaisuudessa esille hyvän huomion suurten ja PK-yritysten toimitusjohtajien työtyytyväisyydestä:

75% Future CEO 2017 -tutkimukseen vastanneista on tyytyväisiä työhönsä sekä suhtautuvat siihen intohimoisesti. Kasvun intohimo on tärkeää, mutta PK-yritysten toimitusjohtajat ovat kuitenkin kaksi kertaa tyytymättömämpiä omaan tekemiseensä kuin kollegansa suurissa yrityksissä. Jos työssään kokee tyytymättömyyttä, on hyvä tarkkailla inspiroivien ja kuormittavien tekijöiden tasapainoa.”

fceo2017

Kuva: Vuoden 2017 Future CEO -yleisöäänestyksen voittaja Ilkka Lavas, City Digital/Improve Media ja Kristoffer Linberg Evli Pankista.

Future CEO 2017 yleisöäänestyksen voittaja Ilkka Lavas kiteytti toimitusjohtajan intohimon työhön hienosti:

“Toimitusjohtajuuden matkalla on tarvittu vertaistukea, oppimista ja uteliasta katsetta, että mitä yrityksemme voi maailmassa tehdä ja miten otamme paikkamme. Toimitusjohtajat eivät pysty toimimaan yksin. Ympärillä oleva tiimi, joka on aina mukana ja menee samaan suuntaan on todella tärkeä.”

 

Älä jää paitsi yhdestäkään havainnosta, vaan tilaa ne suoraan sähköpostiisi:

 

Future CEO 2017 -tutkimuksessa tutkittiin suomalaisia 2-99 hengen organisaatioiden toimitusjohtajia arvoketjussa hallitus-toimitusjohtaja-johtoryhmä. Tutkimus on jatkoa Future CEO 2016 -tutkimukselle, jossa kohderyhmänä olivat yli 100 henkeä työllistävien yritysten toimitusjohtajat. Tavoitteena oli selvittää, keitä ovat suomalaiset toimitusjohtajat, mitä he painottavat, miten he jaksavat ja mitä heiltä odotetaan.