Digitalisaation ympärillä pyörii paljon mystiikkaa. Tämä on nostanut monilla vastareaktion, ettei digitalisaatiosta ole mihinkään. Asia tuntuu myös vaikealta tarttua. Kulutkin ehkä hirvittävät.
Blogissani luon kokonaiskuvan digitalisaatiosta yritystoiminnan näkökulmasta. Mistä digitalisaatio kumpuaa? Miksi se on tärkeää? Ja miten siitä voi hyötyä?
Digitalisaatio ilmiönä perustuu kolmeen asiaan:
1. Laskentatehon kasvu. Ks. kuva alla.
2. Ohjelmistotekniikoiden kehittyminen: Viimeisen oman koodini kirjoitin vuonna 1993. Tänä päivänä hyvä koodari pystyy tekemään viikon työni parissa tunnissa
3. Helppokäyttöiset uudet tekniikat: Nopea verkko, mobiilit käyttöliittymät, 3D -tulostus, anturiteknologia, karttapaikantaminen, keinotodellisuus, robotiikka.
Helppokäyttöisten uusien tekniikoiden puuttuminen aiheutti vuosituhannen vaihteessa IT -kuplan, jolloin kasvanutta laskentatehoa ja kehittyneitä ohjelmistotyökaluja ei pystytty käyttämään hyväksi. Lupaus uudesta taloudesta vaihtui dotcom-kuplaksi.
Vuosituhannen vaihteen jälkeen tekniikat ovat kehittyneet merkittävästi. Meillä kaikilla on älypuhelin ja nopea netti, keinotodellisuus maksaa muutaman sata euroa ja 3D-tulostus sekä anturiteknologia ovat jokaisen yrityksen saavutettavissa.
Nyt digitalisaatio on tosiasia. Siksi jokaisen yrityksen tulisi varmistaa kolme näkökulmaa tekemisessään:
1. Säästä nykyisessä tekemisessä
Ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustaja, jos väittää, että yllä olevassa kuvassa esitetty työtehon ja laskentatehon välinen kuilu ei enää kasva. Pikemminkin se alkaa supistumaan, vaikka transistorien määrä piirilevyllä kasvaisikin.
Nykyinen tekeminen voidaan tehdä merkittävästi tehokkaammin, jos ymmärrämme kasvaneen laskentatehon, ohjelmointitekniikoiden kehityksen ja tekniikan hyödyntämisen toiminnan järkeistämisessä. Kehitys voi vähentää merkittävästi nykyisen toiminnan kustannuksia joka vuosi. Velvollisuutemme on säästää nykyisessä tekemisessä.
Varoituksen sana. Kehittäminen ilman suuntaa johtaa nopeasti järjestelmien ylläpitokulun paisumiseen. On tärkeää ymmärtää, mitä on kehittämässä ja miten on kehittämässä. Ohjelmistot kannattaa kehittää suoraan modulaarisiksi, jotta eri osien ylläpito on helppo kilpailuttaa.
2. Tehosta myyntiäsi
Nyt ihmisillä on mahdollisuus ryhtyä kaikilla elämän alueilla oman elämänsä subjekteiksi. Digitalisoinnin sloganiksi sopiikin antiikin Kreikan filosofin Protagoraan kuuluisa ajatus: ”Ihminen on kaiken mitta”. Ihmiset eivät enää hyväksy huonoa tai epätäydellistä palvelua.
Samalla olemme jatkuvasti näkyvissä sosiaalisessa mediassa. Berkeleyn teesin mukaisesti: ”Esse est percipi” – ”Oleminen on havaituksi tulemista”. Tämä muuttaa perinteisen markkinoinnin ja myynnin kenttää yrityksissä, kun asiakkaat ovat läsnä koko ajan sekä ostajina että palvelun markkinoijina.
Tämä mahdollistaa myynnin merkittävän tehostamisen. Me olemme Ratkaisutoimisto Seedissä tehneet useita myynnin tehostamisen projekteja asiakasyrityksillemme. Joka ikinen kerta myyntiteho on noussut vähintään neljänneksellä. Parannettavaa löytyy.
3. Ole mukana markkinoiden uusjaossa
Yrityksille tämä asiakkaiden voimaantuminen tarkoittaa uusien tarpeiden syntymistä ja nykyisten markkinoiden uusjakoa. Ymmärtääkseen digitalisointia oikein, on siis ymmärrettävä, että suuri muutos on nimenomaan yhteiskunnan ja organisaatioiden kiertyminen ihmisten eli asiakkaiden ympärille.
Aiemmin olemme optimoineet oman toimintamme tehokkuutta. Asiakas on jonottanut ja yhdistellyt eri yritysten tarjoamasta oman kokonaisuutensa. Nyt asiakkaalle tarjotaan monimutkaisia yksilöllisiä kokonaisuuksia ja yritykset mukautuvat tai kuihtuvat.
Digitalisoituessaan markkinat muuttuvat globaaliksi. Voimme tarjota oman palvelumme USAhan tuhannesosasekunnin viiveellä. Tämä tarkoittaa valtavaa muutosta yhtiöiden ja koko maailman arvontuotannolle.
Pelkkä asiakaskokemuksen mittaaminen ja parantaminen eivät riitä, vaan meidän on ymmärrettävä syvällisesti ihmisten tunteita ja tavoitteita elämän prosesseissa. Tämä asiakasymmärrys tulee olla yrityksen strategiasta vastaavilla, jotta he voivat esittää digitalisoinnin elämän ja kuoleman kysymykset:
- Kuka voi tulla meidän ja asiakkaamme väliin?
- Kuka voi tarjota ydintuotteemme lähes ilmaiseksi?
- Onko asiakkaillamme tarvekokonaisuuksia, joita kukaan ei vielä tyydytä?
Hyvistä vastauksista edellä mainittuihin kysymyksiin syntyy yrityksen tavoitetila. Kun samalla ottaa huomioon tekniikoiden mahdollistamat säästöt, yhtiöllä onkin digitalisaatiostrategia.
Helppoa tämä digitalisaatio!
Jos kaipaat vielä lisää aiheen pureskelua, ilmoittaudu mukaan Etera Valmennuksen Digitaalisuus – paniikista mahdollisuudeksi -koulutukseen. Marko Parkkinen mukana valmentajana.
Kirjoittaja on Marko Parkkinen, Ratkaisutoimisto Seedin toimitusjohtaja. Marko on Yrittäjätyyppi-testimme mukaan aito ja sisukas yrittäjä. Hän suhtautuu erittäin intohimoisesti yritykseensä, omaa lämpimän suhteen työntekijöihinsä ja asiakkaisiinsa sekä ”yrittäjän vaiston”, joka johdattaa Markon aina perille. Selvitä oma yrittäjätyyppisi klikkaamalla tästä.