Janne Honkasen vuonna 2009 perustama Luxury Action tuottaa yksilöityjä matkailupalveluja Suomessa ja kaikissa Pohjoismaissa, myös Pohjoisnavalla. Yrityksen polku ei ole ollut helppo. Henkilökohtaisten vaikeuksien ja konkurssin läpikäynti ei ollut kuitenkaan turhaa, ja tänä päivänä Luxury Action on Pohjoismaiden johtava luksusmatkatoimisto ja kansainvälisesti tunnetuin luksusmatkailun brändi.
Lappi ja lappalaisuus on Jannelle erittäin tärkeää, mistä syystä hän ei halua tyytyä vain neljään vuodenaikaan, vaan pyrkii aktiivisesti tuomaan ihmisten elämään Lapista tutut loputkin vuodenajat. Kaikki kahdeksan vuodenaikaa ovat tällöin talvi, kevättalvi, kevät, kevätkesä, kesä, syyskesä, syksy ja syystalvi. Ne juontavat poron vuodesta, ja liittyvät niin matkailun sesonkeihin kuin erilaisiin Suomen luonnon tarjoamiin raaka-aineisiinkin. Janne onkin ollut mukana tuottamassa alkuvuodesta julkaistua kirjaa ”8 Arctic Seasons”, joka tuo esiin näitä teemoja. (Voit ostaa kirjan netistä täältä tai Akateemisista kirjakaupoista)
Talvi: Moottoriurheilu vaihtui luksusmatkailuun
Luxury Action lähti liikkeelle Jannen loukkaantumisen seurauksena. Janne oli päässyt toteuttamaan nuoruuden unelmaansa ja kilpailemaan ammattimoottorikelkkailijana Amerikassa. Hänen uransa päättyi kuitenkin loukkaantumiseen ennen kuin se oli ehtinyt kunnolla alkaakaan. Hänen epäonnensa ei loppunut siihen, vaan hoitojen ohessa Jannelta löydettiin lisäksi mahdollisesti kohtalokas sairaus.
Janne ei kuitenkaan halunnut jäädä masennuksen uhriksi. Hän alkoi arvostaa yhä enemmän perhettä ja terveyttään. Janne yhdisti myöhemmin kelkkailukokemuksensa sekä intohimonsa toimia lasten kanssa ja perusti Suomeen Amerikasta löytäneen moottorikelkkakoulun lapsille.
”Monet perheet palasivat vuosi toisensa jälkeen koululle ja pyysivät voisinko järjestää heille enemmän ja enemmän toimintaan. He luottivat minuun, ja näin tämä mieletön asiakaskunta kasvoi ympärilläni”, kertoo Janne Luxury Actionin perustamisen alusta.
Kevättalvi: Konkurssin kautta kukoistukseen
Luxury Actionin alku ei ollut kuitenkaan sekään helppo, ja yritys kävi läpi konkurssin. Janne uskoo oppineensa omista koettelemuksistaan, koska hän pystyi näkemään konkurssin ja velkajärjestelyt mahdollisuutena.
”Käytin sen ajan tehden asioita, joista olin haaveillut ja jotka auttoivat ymmärtämään asiakkaitani paremmin. Opiskelin kieliä, kulttuuria ja luksusmatkailua.” Janne puhuukin tällä hetkellä sujuvasti viittä kieltä. Heti kun mahdollista, Janne perusti Luxury Actionin.
Kevät: Luksusmatkailija on laatutietoinen ja lojaali
Janne uskoo alan opiskelun sekä hänen oman elämäntarinansa auttaneet Luxury Actionin voimakkaaseen kasvuun ja menestykseen.
Luxury Actionissa ymmärretään marginaalista luksusmatkailijaa, joka on varakas ja kiireinen, ja jolle aika on rahaa. Tällainen henkilö pitää lomaa harvoin ja se aika on arvokasta. Kaiken on tällöin mentävä putkeen. Luksusmatkailussa suosittelu, näkyvyys, tarinat ja luotettavuus ovatkin keskiössä.
”Asiakkaamme ovat erittäin hinta- ja laatutietoisia sekä tekevät paljon taustatyötä. He haluavat rahoilleen vastinetta ja kaipaavat yksilöityjä palveluja. Teemme lisäksi kaikki ennakkovalmistelut ja hoidamme vakuutukset. Tämän olen oppinut kantapään kautta konkurssista hoitamaan hyvin.” kertoo Janne.
Yrityksen asiakkaat ovat muita matkailijoita lojaalimpia. ”Erittäin suuri prosentuaalinen osuus on palaavia asiakkaita. Tämä tarkoittaa, että olemme onnistuneet täydellisesti siinä mihin on pyritty.”
Kevätkesä: Ice Driving ja Christmas Chalets
”Olemme tehneet paljon pioneerityötä Suomessa ja koko Pohjoismaissa luksusmatkailun eteen”, Janne kertoo.
Luksusmatkailussa asiakaslähtöisyys on itsestäänselvyys. Tuotekehitystä tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa täytettäessä heidän toiveitaan. Luxury Actionissa normaalista turismista erotutaankin etenkin pidemmälle viedyllä palvelukonseptilla, jolla pyritään vastaamaan mahdollisimman hyvin luksusmatkailijan odotuksiin.
Luxury Actionin innovatiivisia omia tuotteita ovat esimerkiksi superauto Ice Driving ja täysin ekologinen luksusmatkailun vaihtoehto TeePee Wilderness Camp. Hollywood Experience:ssä asiakas voi puolestaan tilata oman fantasiaelokuvansa, johon tehdään käsikirjoitus ja asiakas pääsee elämään elokuvansa. Lisäksi jouluun liittyvät Christmas Chalets, Christmas Star ja Santa Claus Concierge ovat yrityksen suosituimpia tuotteita.
Uusien tuotteiden ja palvelujen kehityksen kautta on onnistuttu työllistämään kymmeniä työntekijöitä ja useita kymmeniä alihankkijoita. Tämä sekä Suomessa että ympäri maailman.
Kesä: ”Suomalaisuus myy parhaiten”
Jannen mukaan Suomen suurimpia valttikortteja matkailulle ovat luonto ja ihmiset. Suomi on pitkä maa, josta löytyy paljon erilaisia kontrasteja ja vuodenaikoja. ”Helsinki on pääkaupunkina maailman hienoimpia mm. saaristonsa vuoksi. Eikä Lappia ainutlaatuisempaa paikkaa koskemattomuudeltaan voi löytää”, kehuu Janne.
Suomi on, muiden Pohjoismaiden ohessa, maailman turvallisimpia kohteita matkustaa. Suomalaisuutta arvostetaan muutenkin ulkomailla. ”Meitä suomalaisia pidetään rehellisinä ja luotettavina. Puhumme vähän, mutta asiaa. Asiakkaiden mielestä kanssamme on tästä syystä helppo asioida.”
”Yhä useampi yhdistää matkailuun myös työn. Merkittävät henkilöt haluavat tulla tänne ja tutustua suomalaiseen ja pohjoismaalaiseen teollisuuteen ja tutkivat mahdollisuuksia tehdä bisnestä täällä. Meitä konsultoidaan näissäkin asioissa. Järjestämme esimerkiksi tutustumiskäyntejä yrityksiin.”
Syyskesä: Tulevaisuus ja vastuu
Luxury Action on jo nyt saanut hienosti näkyvyyttä maailmanlaajuisesti. ”Olemme olleet onnekkaitakin, ja näkyneet esim. CNN:llä, Forbesilla ja National Geographicissa.” Tulevaisuudessa he haluavat olla arktisen pallonpuoliskon matkailun edelläkävijä.
”Tällä hetkellä yksi tavoitteemme on myös tukea arktista aluetta. Haluamme olla vastuullinen matkajärjestäjä, joka ymmärtää arktisen alueen sulamisen uhan vaikuttavan globaalisti.”
Luxury Action on mukana laajasti myös hyväntekeväisyystoiminnassa, esimerkiksi Make a Wish -organisaatiossa ja oman hyväntekeväisyysohjelman kautta. Kehitetyissä palveluissa pyritään pitämään aina autenttisuus ja historia mukana ”Luksusmatkailijat ovat tiedonhaluisia ja haluavat oppia uutta elämysten ohessa.”
Syksy: ”Omistajana oleminen on ylpeyden asia”
Janne on onnellinen ja levollinen siitä, että hän on onnistunut omalla toiminnallaan tarjoamaan muillekin töitä. ”Joka aamu saa tulla hymyssä suin töihin, koska tiimimme on niin uskomattoman upea.” Janne kertoo ilonhetkistä, joita hän omistajuuden kautta saa.
Yrittäjänä ja omistajana ei pärjää kuitenkaan yksin ilman yhteistyökumppaneiden tukea. Yhdessä tekeminen ja oikeanlainen energia ovat Jannelle tärkeitä. Hän haluaa kiittää kaikkia ympärillään olevia ihmisiä, niin työntekijöitä kuin yhteistyökumppaneitakin.
”Yhdessä olemme innovatiivisia ja teemme uusia asioita. Olemme suomalaisia, mutta kansainvälisessä ympäristössä. Matkalla voi paljon muuttua, mistä syystä arvokas ketju on hyvin tärkeää.”
Syystalvi: Jäätelöpuoteja, poronlihaa ja mopovuokrausta
Yrittäjätyyppi-testimme perusteella Janne on elämäntapayrittäjä ohjenuoranaan ”Elämäni on työni, ja työni on elämäni”. Hän on luonut yrityksensä oman persoonansa ympärille kovalla työllä ja omistautumalla myös pienimpiinkin yksityiskohtiin.
Testin tulos osui oikeaan, sillä Janne on perustanut ensimmäisen yrityksensä 17-vuotiaana. Tätä ennen hän teki jo 7-8 -vuotiaana autotallissa puutöitä, joita hän myi sukulaisilleen. Tämän lisäksi hän on esimerkiksi kuivattanut poronlihaa, poiminut puolukoita sekä pitänyt mopovuokraamoa, kahta jäätelökioskia ja pientä suklaapuotia.
”Olen ylpeä, että saa olla suomalainen yrittäjä.” Janne ei ole ikinä ajatellut, että jokin on mahdotonta, vaan pyrkinyt toteuttamaan itseään ja elämään intohimon kautta.
Lisää ymmärrystä omasta tilanteestasi tekemällä Yrittäjätyyppi-testi tästä.
Janne Honkanen on Luxury Actionin perustaja ja toimitusjohtaja.