Kaslink kehittää innovatiivisia tuotteita skandinaavisella vivahteella

Kuva: Kukkosen omistajayrittäjä-veljekset Tuomas, Juha-Petteri ja Matti haluavat valmistaa tuotteet ympäristöystävällisesti ja kotimaisuutta suosien.

Kouvolassa toimiva perheyritys Kaslink Foods Oy on kulkenut mielenkiintoisen kasvupolun kastikkeiden valmistuksesta maidon ja maitotuotteiden jalostajaksi. Yrityksen alku ei ollut suunnitelmallinen, vaan monen sattuman summa. Kukkosen perheen isälle, Raino Kukkoselle, tarjoutui mahdollisuus aloittaa valmistusteollisuutta harjoittava yritys 2000-luvun alussa.

Ensimmäisinä vuosina tuotekehitys ja johto työskentelivät Sotkamossa, mistä perhe on kotoisin. Vuonna 2006 Sotkamon toimistot pakkasivat muuttolaatikot ja muuttivat Kouvolaan, missä yhtiön tehdas alun perin oli.

“Olemme kahden veljeni kanssa yrityksen johdossa ja yritys on yhä 100%:sesti perheen omistuksessa. Teemme pääasiallisesti maidon ja maitotuotteiden jalostustoimintaa ja käsittelemme 200:aa eri raaka-ainetta. Emme kuitenkaan halua profiloitua meijerinä”, Kaslinkin toimitusjohtaja Tuomas Kukkonen kertoo.

”Me yrittäjämieliset pyrimme kääntämään haasteet voitoksi”

Samana vuonna kun yritys perustettiin, Kukkonen muutti Lontooseen opiskelemaan taloutta. Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen hän palasi kesäksi Suomeen töihin ja jäi sille tielleen työskentelemään Kaslinkille.

“Näiden vuosien aikana on opittu paljon. Teemme töitä haastavalla teollisuuden alalla, jossa pääomavaltaisuus ja investoinnit korostuvat. Kasvusysäykset voivat vaatia miljoonaluokan investointeja, joten olemme laittaneet itsemme tiukkojen paikkojen eteen. Näistä on kuitenkin selvitty seuraavaan vaiheeseen entistä vahvempina.”

Tällä hetkellä yrityksen toimintaan vaikuttavat maidon maailmanlaajuinen ylitarjonta, Venäjän vientikielto ja kuluttajakysynnän muutokset. Perustuotteet, joiden kysynnän on ajateltu olevan pitkällä aikavälillä kasvavaa, eivät aina osoitakaan kasvun merkkejä. Esimerkiksi kasvisruokavalio on voimakkaassa nosteessa ja eläinperäisten tuotteiden tulevaisuus on hyvinkin toisenlainen kuin 15 vuotta sitten.

Pitkällä aikavälillä kaikki yrittäjät kohtaavat hyvää ja huonoa tuuria, mutta Kukkonen kokee haasteet positiiviselta kannalta: “Me yrittäjämieliset pyrimme kääntämään haasteet voitoksi.”

Ikimuistoisimmat hetket kulminoituvat juuri haasteisiin ja suuriin investointeihin: “Hetki sen kaiken jälkeen, kun on keksitty tuote tai tuotantomenetelmä, kehitetty tuotetta, tehty tutkimusta ja investointeja, ja kun viimein nähdään, että homma lähtee lentoon – se hetki jää mieleen!”

Kastikkeista maitotuotteisiin

Nykyisin Kaslink keskittyy pääasiallisesti maitotuotteisiin, mutta valmistaa myös kastikkeita, joista yrityksen liiketoiminta lähti liikkeelle. Miten ihmeessä yrityksen tie on vienyt kastikkeista maitotuotteisiin?

“Laitekanta oli alun perin kastikkeiden valmistukseen sopivaa, ja samat laitteet soveltuvat myös maitotuotteiden valmistukseen. Lisäksi isällä oli taustaa meijerialalta, joten laajennus maitotuotteisiin oli tavallaan luontevaa, kun kyse on nestemäisistä elintarvikkeista, jotka vaativat samantyyppisen prosessin. En tiedä, oliko tämä isällä korvan takana ajatuksena jo perustamisvaiheessa.”

Yrityksen toiminta laajentuu kovaa vauhtia ja vastikään valikoimaan on ilmestynyt uusi Aito-kauratuoteperhe muiden tuotemerkkien Mairen, Tahdon ja Nordic Cuisinen rinnalle. Ympäristöystävällisyys, kotimaisuus, hyvä maku ja terveellisyys ovat Kaslinkille tärkeitä arvoja ja ne näkyvät vahvasti myös uuden Aito-kauratuoteperheen tuotannossa.

Kaslinkin-omistajayrittajat-tuovat-innovatiivisen-ja-ekologisen-kaurajuoman-suomalaisiin-ruokapoytiinMustikan makuiseen kaurajuomaan on käytetty kotimaisia luonnonmarjoja, ympäristöystävälliset kartonkipakkaukset valmistuvat Stora Enson tehtaalla Imatralla ja Kouvolan ruokatehtaan tuotanto pyörii Gasumin kotimaisen biokaasun voimin.

”Suomalaiset juovat ja käyttävät ruuanlaittoonsa edelleen valtavia määriä maitoa ja sillä on merkittävä osuus suomalaisessa ruokakulttuurissa ja myös omassa tuotannossamme. Kuluttajat kuitenkin etsivät yhä hanakammin kasvipohjaisia vaihtoehtoja kulutukseensa. Olen ylpeä siitä, että saamme tässä mittakaavassa tarjota ensimmäisen raikkaan, helppokäyttöisen ja tuoreen kotimaisen vaihtoehdon maidolle.”

Konkreettisesti kasvu näkyy henkilöstössä. Tällä hetkellä Kaslinkilla työskentelee 135 henkeä ja uusia palkataan lisää noin 12–13 henkilön vuosivauhtia. Lisäksi vientiä on 15 maahan, pääasiallisesti Keski-Eurooppaan, kuten Hollantiin ja Englantiin. “Lomamatkalla Espanjassa huomasin yllätyksekseni, että paikallisesta kaupasta löytyi meidän tuotteitamme”, Kukkonen lisää.

Mitä kasvuun vaaditaan?

Yritys kohtaa kasvun eri vaiheissa erilaisia haasteita. Kaslinkin tapauksessa Kukkonen on huomannut, että mitä isommaksi yritys kasvaa, sitä enemmän se kohtaa kilpailua ja kopiointia. Toiset yritykset voivat löytää toimintamallin, joka toimiikin paremmin.

“Tuotannollisia haasteita emme ole niinkään havainneet kasvun eri vaiheissa, mutta myynnin ja markkinoinnin eteen pitää kasvun myötä tehdä paljon enemmän töitä. Kilpailu lisääntyy.”

Hyvästä ilmapiiristä ja innostuksesta pidetään kiinni osallistamisen ja vastuuttamisen kautta. Kaikki saavat itse päättää työstään aina ylimmästä johdosta keskijohtoon ja työnjohtoon. Kukkonen haluaa, että ihmiset kokevat olevansa omistajia ja vaikuttamassa itse päivittäiseen tekemiseen.

“Kun ihmiset ottavat vastuuta, he saavat myös erilaisia tehtäviä. Tätä kautta syntyy käytännönläheisiä toimintatapoja ja motivaatiota työskentelyyn.”

Toimitusjohtajan paikka on perusteltu omistajayrittäjälle

Tulevaisuuden suurimpina muutoksina Kukkonen mainitsee automaation, robotiikan ja tietojärjestelmien kehittymisen. “Käsityön määrä vähenee entisestään ja yhä isompia tonnimääriä käsitellään automaation ja robotiikan myötä. Tiettyjä asioita ei voi silti koskaan, tai ainakaan lähitulevaisuudessa, tehdä koneella. Lisäksi, jos ajatellaan vaikkapa 15 vuotta taaksepäin, sähköposti ja tietojärjestelmät ovat verrattomia. Ne mahdollistavat moninkertaisen työmäärän tekemisen.”

Kukkonen kokee, että yrittäjyys ja omistajuus vaativat tietynlaisen ihmistyypin. Toimitusjohtajuuden, yrittäjyyden ja omistajuuden yhdistäminen on hänestä loogista. Omistajayrittäjän paikka on toimitusjohtajan paikka perustellusti, koska isoimmat päätökset tehdään hallituksessa.

“Omistajayrittäjänä työ ei tunnu työltä, mutta vapaa-aika ei tunnu vapaa-ajalta. Eläminen on erilaista, kun ei ole palkkatyössä. Mutta toisaalta työ on niin innostavaa, että kun onnistumisia tulee niin ne kantavat vaivannäön yli moninkertaisesti.”

Kaslink Foods Oy on kouvolalainen Skandinaavisiin ruokatuotteisiin erikoistunut perheyritys. Tuomas Kukkonen on toisen polven yrittäjä, yksi kolmesta omistajaveljeksestä ja Kaslinkin toimitusjohtaja.

Kaslinkin yritystarinan tarjosi Evli Pankki.

yom_2017_testi