Outi Luukko

HYVÄ OMISTAJA INSPIROI JA VÄHENTÄÄ PELKOKERROINTA KASVUN MAHDOLLISTAMISEKSI

Kun markkinoille kehitetään uutta, hyvän omistajan tehtävä on luoda yritykseen uskaltamisen ja etsimisen kulttuuri. Näin sanoo yrittäjä-omistaja Outi Luukko, ekologisia työvaatteita tuottavan TouchPointin toimitusjohtaja.

”Kun tehdään asioita oikeista motiiveista, niin yleensä se johtaa hyvään. Sellaiseen filosofiaan uskon sekä yrittäjänä että omistajana”, Luukko kertoo.

Luukon motto näkyy myös ulkopuolisille. Hyvä omistaja 2018 -raati kuvailee Luukkoa sydänjuuriin asti vastuulliseksi bisnesnaiseksi, joka on luonut kannattavaa liiketoimintaa kiertotaloudesta. ”Luukossa yhdistyvät bisnesäly ja uuden ajan omistajuus, jossa omistamisen keskeinen motiivi on taloudellisen hyvinvoinnin lisäksi koko kulutuskäyttäytymisen muuttaminen. Touchpoint on ollut edellä aikaansa ja siksi on tarvittu paljon uskoa ja kestävyyttä saada bisnekseen se uskottavuus, joka sillä nyt on,” kommentoi raadin jäsen.

Ajatus ekologisia työvaatteita tuottavasta TouchPointista syntyi jo kymmenen vuotta sitten, jolloin kestävä kehitys ja vastuullisuus ilmenivät vielä lähinnä juhlapuheiden ja teorian tasolla. Käytännön keinoja tuottaa uutta vastuullisella tavalla oli vain vähän. ”Ratkaisuja piti jaksaa etsiä kivien ja kantojen alta. Jopa tietynlainen fanaattisuus on välttämätöntä, kun tehdään asioita uudella tavalla”, Luukko toteaa.

TouchPoint etsi ja löysi uusia keinoja tuottaa vastuullisesti työvaatteita. Nyt yritys valmistaa työvaatteita kierrätysmateriaaleista, kuten esimerkiksi muovipulloista valmistetuista kankaista. Yrityksessä on panostettu paljon kiertotalouden palvelumalleihin, ja käytetyt tekstiilit kierrätetäänkin edelleen uusiokäyttöön.

Ajattomiin ja kestäviin työvaatteisiin pukeutuvat muun muassa Hesburgerin, Viking Linen, Airpron, Finavian, SOL-Palveluiden, Yliopiston Apteekin, Scandic-hotellien ja Royal-ravintoloiden henkilökunta.

”Tilanne on kutkuttava. Ajan henki ja milleniumien arvomaailma lisäävät arvopohjaisten toimintojen kysyntää ”, Luukko kertoo, ”Koen sen tärkeäksi, että me pystymme aidosti vaikuttamaan ja oikeasti muuttamaan yhtä toimialuetta omalla tekemisellämme. Business-for-purpose -ajatus tekee yrittämisestä ja omistamisesta merkityksellistä.”

Uuden liiketoiminnan luominen on riskipitoista, mutta se on vain entisestään vahvistanut Luukon yrittäjähenkisyyttä: ”Yrittäjä-omistajalla on primitiivinen tarve onnistua – ja jakaa onnistumisen kulttuuria työntekijöille ja asiakkaille.”

Uuden kehittäminen on vaatinut yrittäjä-omistajalta muutoskykyä ja kykyä päästää irti. Jotta TouchPoint on pystynyt kasvamaan, on sen liiketoiminnan osa-alueita jouduttu tarkastelemaan ja kaventamaan useampaankin kertaan.

”Yrittäjä-omistajan on pakko muokata omaa ajattelua, jotta yritys pystyy kasvamaan. Kill your darlings – tilanteita on tullut monia. Ja silloin on pitänyt itse kasvaa vähintään samassa tahdissa kuin yritys kasvaa”, Luukko kuvailee.

Touchpointin kasvun myötä Luukon rooli yrityksessä on murroksessa: hän on juuri nyt yrittäjyyden ja omistajuuden taitekohdassa. Luukko näkee positiivisena sen, että ovi avataan uusille tekijöille: ”Hyvä omistaja tunnistaa, milloin tulee palkata itseään parempia ihmisiä tekemään töitä. Uudet osaajat ovat tälle yritykselle kasvun mahdollisuus.”

Roolin muutoksen myötä Luukolta vapautuu aikaa operatiivisesta työstä strategiseen johtamiseen. Hänen mielestään on tärkeää, että omistaja pystyy katsomaan yritystä riittävän etäältä, ettei sotkeennu pelkästään operatiivisiin seikkoihin, mutta pysyy kuitenkin niin lähellä, että hänen kokemustaan on mahdollista hyödyntää.

Luukko näkee oman roolinsa tulevaisuudessa omistaja-ambassadorina, jonka tehtävä on inspiroida, levittää yrityksen tarinaa ja vahvistaa positiivista viestiä yrityksen sisällä.

”Jalostat siitä vuosien varrella kerääntyneestä kokemuksesta pankin, josta voit ammentaa inspiraatiota muille”, Luukko luonnehtii hyvän omistajan roolia.

TouchPointintin maailmanvalloituksesta voi lukea lisää Kauppalehden Laatu ratkaisee -sarjasta: täältä