Työllistävä toimiala ja business

Kotisiivous on haastava bisnes, jonka pyörittämiseen vaaditaan mukautumiskykyä ja valmiutta kuunnella asiakkaan toiveita yksilöllisesti. Toisaalta ala tarjoaa arkipäivisin tapahtuvan itsenäisen ja vaihtelevan työympäristön.

Kotiringin toimitusjohtajalta Veli-Pekka Pihlaiselta ei ainakaan heittäytymiskykyä puutu. Hän perusti 80-luvulla ensimmäisen moottorikelkkasafareita järjestäneen yrityksensä Tahkolle. Seuraavaksi hän pakkasi rinkkansa ja lähti reppureissaamaan ympäri Aasiaa. Reppumatkojen tuloksena syntyi naisten vapaa-ajan vaatteita tuova maahantuontiyritys yhdessä parin kaverin kanssa.

Pihlainen halusi kuitenkin keskittyä palvelujen konseptointiin ja brändäykseen. Hän päätyi silloiseen Haaga Instituuttiin opiskelemaan hotelli- ja ravintola-alaa. Kahdentoista vuoden hotelli- ja ravintola-alan vankan työkokemuksen jälkeen Kotiringin konsepti hahmottui kuin itsestään kesken lontoolaisen seminaarin.

Tulevaisuuden kehityssuuntia käsittelevässä seminaarissa puhuttiin kotiin toimitettavien palveluiden kysynnän kasvusta. Tämä johti ajatukseen palvelusta, joka tulee tarpeen luokse. ”Asiakastalouksia voi verrata hotellihuoneisiin, joita siivotaan sopimukseen perustuen. Internet-sovellus toimii vastaanottona. Siivous tehdään konseptoidusti ja asiakas saa lopputuloksesta tyytyväisyystakuun”.

Jo alusta asti oli selvää, että Kotirinkiä lähdetään luomaan franchisingin periaatteella, sillä kaikki toiminnan osaset pystyttiin rakentamaan itse. Veli-Pekan koodaus- ja järjestelmäosaamisen avulla konsepti ja toiminnanohjaus rakentui jouhevasti.

Haasteeksi muodostui ihmisten johtaminen. Kaiken toiminnan ytimessä ovat kuitenkin ihmiset ja luottamus. Kotisiivouksen ero hotellisiivoukseen korostuu henkilöstön hajautuneisuudessa – kaikki työskentelevät ympäri kaupunkia.

Kilpailukeinot löytyvät henkilöstön kehittämisestä

Suomeen on jo rantautunut Uber-logiikalla toimivia siivouspalveluiden tarjoajia. Lisäksi alalla on monia isompiakin yrityksiä. Miten Kotirinki franchising-yrityksenä pärjää sitten tässä kovassa kisassa?

“Toimintakenttä on kieltämättä haastava: teemme vaativaa työtä yksityisissä talouksissa, eli ihmisten kodeissa. Panostamme asiakaskokemukseen ja siihen, että asiakkaat saavat juuri sellaista palvelua kuin on sovittu.”, Veli-Pekka tiivistää.

Positiivinen asiakaskokemus vaatii taustalle vahvan konseptin, joka taataan koulutuksella. Työntekijöitä koulutetaan säännöllisesti ja heidän roolinsa tärkeyttä korostetaan.

Menestystä rakennettu palautejohtamisen kautta

Kotiringissä vannotaan palautejohtamisen nimeen, ja asiakkaiden sekä yrittäjien tyytyväisyyttä mitataan reaaliaikaisesti mm. jokaisen siivouksen jälkeisen palautekyselyn ja chatin avulla. Palveluun ollaan erittäin tyytyväisiä, sillä kolmen viime kuukauden keskiarvo on 4,5 asteikon ollessa yhdestä viiteen.

“Ennen palautejärjestelmän käyttöönottoa pientä vastarintaa yrittäjien ja työntekijöiden puolelta oli havaittavissa, mutta koko homma kääntyikin päälaelleen. Positiivista palautetta on tullut valtavasti, ennen pääsääntöisesti vain negatiiviset valitukset päätyivät yrittäjien korviin.”

Kotirinki-yrittäjän monet roolit

Kotirinki -yrittäjä pääsee kokemaan yrittäjyyden eri tasot ja vaiheet bisneksen kasvaessa. “Ensin yhden hengen yrityksenä vastataan yksin asiakkaan tyytyväisyydestä. Kun sitten mukaan tulee työntekijöitä, HR-osaamista kaivataan. Lisäksi logistinen oivalluskyky on erittäin olennaista tässä hommassa”, kertoo Veli-Pekka.

Kotirinki uskoo, että pienin askelin etenevä yrittäjyys on mukavinta sekä yrittäjälle että Kotiringille itselleen. Alkuvuosina Kotirinki-yrittäjäksi haaveilevan oli haettava laina pankista, mikä sai monen hyvän yrittäjänalun empimään ja lopulta jättämään haaveensa puolitiehen.

“Nykyisin yrittäjän aloitusinvestointi on muutamia satasia ja hän voi aloittaa pienemmällä, mutta valmiilla asiakasmäärällä pikkuhiljaa samalla oppien. Tällöin epäonnistumisen riski sekä yrittäjän että Kotiringin kannalta on pienempi. Yrittäjiä on myös helpompi löytää kuin ennen. Ihmiset ovat valmiimpia lähtemään mukaan, kun taloudelliset paineet eivät ole mahdottoman suuret.”, Veli-Pekka pohtii.

Haasteitakin alalta löytyy. “Työ on fyysisesti raskasta. Yrittäjien riskinä on nähtävissä uupuminen, jos työntekijöitä ei jokaiseen kohteeseen löydykään, jolloin he joutuvat itse tekemään monen ihmisen työt.”, valottaa Veli-Pekka yrittäjyyden haastavista puolista. Kotirinki haluaakin tukea yrittäjiä siinä missä he ovat hyviä ja auttaa hetkinä, jolloin ongelmia ilmenee.

Kotirinki on työllistänyt monia maahanmuuttajia ja kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia. “Maahanmuuttajat ovat ahkeria ja vastuuntuntoisia tekijöitä ja lisäksi he sitoutuvat tekemiseen.” Veli-Pekka näkee maahanmuuttajat tulevaisuuden potentiaalina, sillä nousukauden tullessa työvoimaa tarvitaan yhä enemmän. “Eikä kielitaito ole este, pölyhiukkaset kun eivät puhu suomea.”

Yhteistyötä Eteran kanssa jo kymmenen vuotta

Eläkevakuutusyhtiö Eteran kanssa Kotirinki on viihtynyt jo vuosikymmenen. Etera ymmärtää franchising-alan vaatimukset jokaiselta kulmalta. Veli-Pekalle Eteran reaaliaikainen sähköinen laskutusjärjestelmä oli yksi konkreettisista eduista, mikä veti asiakkaaksi.

“Rutiiniasiat on hyvä automatisoida. Koneiden kanssa keskustelu on kuitenkin mahdotonta ja siksi arvostan henkilökohtaista palvelua, jota olen Eteralta saanut”, summaa Veli-Pekka.

Veli-Pekka Pihlainen on Kotiringin perustaja ja toimitusjohtaja. Kotirinki on vuonna 2002 perustettu franchising-periaatteella toimiva kotisiivouspalveluja tarjoava yritys. Tutustu Kotiringin palveluihin klikkaamalla tästä.

(Kuvaaja: Rami Marjamäki)

Vinkin yritystarinasta tarjosi Etera, jonka yrittäjän palveluihin voit tutustua täältä: www.etera.fi

Lisää omaa ymmärrystä tilanteestasi ja testaa oletko enemmän yrittäjä-, omistaja- vai sijoittajatyyppi. Tee testi tästä.